kes:susu diperah jam 8pm bolehkah dicampur dengan susu yang diperah jam 10pm pada hari yang sama?

BOLEH.

susu perahan boleh dicampur dalam masa 24 jam…maknanya susu yang diperah pukul 8pm hari ini boleh dicampur dengan susu yang diperah jam 5pm esok hari dengan syarat:suhu susu tersebut adalah sama….

jadi macam mana nak campur EBM jam 8pm dan 10pm ni???
susu yang diperah jam 8pm kita simpan dalam fridge kan?maka susu yang kita perah jam 10pm pun kita simpan juga dalam sejam dua..agak-agak susu tu sejuk bolehlah kita campur dengan EBM jam 8pm tadi…bolehlah dibekukan untuk stok…

sebenarnya kalau kita nak campur susu sejuk dengan susu yang dah beku pun boleh tapi…kalau kita yakinlah susu yang dah beku tak akan mencair apabila bercampur dengan yang cair dan sejuk…ni kalau kes terpaksa silalah buat tapi kalau biasa-biasa tu takyah la buat….